1918-1922 yılları Çetin Günlerdi
Resim: Eski Konya-İnceminare |
Bir yandan emperyalist istilacılara
karşı savaş veren yurtseverler, bir yandan yurtseverlere köstek olmaya çalışan
Ali Galip komploları ve Vahdettin’in desteklediği Anzavur, Düzce, Bolu,
Çapanoğlu isyanları, iş savaşın başladığının göstergesiydi. Bunlar gelişirken
meclis dağıtıldı. Damat Ferit, şeyhülislam Dürrizade Abdullah Efendi fetvayla
iç savaşı resmileştirdiler, dahi, dinselleştirilmiş, din üzerinden fetvalar verildi.
Fetvalarda, “Milli Mücadele’ye katılanları öldürmek meşru
ve farz; Padişah-Halife’nin bu yöndeki buyruklarına uymak vacip, millicilerle
savaşımdan kaçmak büyük günah, onları öldürenler ‘gazi’, bu uğurda ölenler ‘şehit” deniyordu.
İç savaş için “Kuva’yi İnzibatiye” (Hilafet Ordusu) adında paralı bir ordu kurudular. Hareket Konya’da yayıldı. İç
savaş için İstanbul para, silah, subay, kışkırtıcı ajanlar sağlıyor ve
İngilizler de bu konuda yardımlarını esirgemiyordu. Sonunda iç savaş, 23 Nisan
1920’de kurulan Büyük Millet Meçlisinin hükümeti ve onun önderi Mustafa Kemal
kazandı, ülkeye tebelleş olmuş şeyhlik, ağalık, ortaçağ düzeni önderliğini
sürdüren Padişah ve Halife süpürülüyordu ülkeden.
1918-1922 yılları büyük olaylar ve ölümü
hiçe sayan sağlam iradeli mücadele günleriydi. Emperyalistler Anadolu’yu pay
etmişler; Türk’e yaşama hakkını yok saymışlardı. Kimilerine göre Türkler artık
yoktu. Kırpılmış bir bölge Türklere ayrılmış, 14 Maddenin yaratıcısı Wilson,
alaycı bir biçimde “Türkiye
olmayacak” demişti. İşte Sevr
Antlaşması’nın asıl ana düşüncesi buydu.
Osmanlı Padişahı Vahdettin, öbür Osmanlı
hanedanları gibi meşrutiyet yanlısı değildi. Vahdettin’in bu kirli kilit
rolünden anlaşıldığı kadarıyla, tahtını fazlaca sevmesi, büyük bir arzu ile
İngilizlere yanaşması, onların kanatları altında korumaya sığınması dahi,
İngilizlerle işbirliği yapması, salt tahta kalabilmek için başından boynunu
eğerek, İngilizlere fazla güvenmesindendi.
İşte tam bu hıyanetlik içinde ülke
parçalanmışken bir dahi Atatürk, olağanüstü bir komutan ve devlet adamı olarak
ortaya çıkması, Türk milleti için büyük bir talihti. Milli Mücadelede önder olması ayrıca daha
büyük bir şanstı. Kuşkusuz hain olmadıkları ama tez canlı, aceleci, düşünmeden
karar veren Harbiye Nazırı Enver Paşa’da kaçmıştı.
Yunan askerleri, Batılı Emperyalistlerin
kışkışıyla 15 Mayıs 1919’da İzmir’e çıkar. Yunanlıların amacı girip çıkmak
değildi, süresiz yerleşmek amacıyla gelmişlerdi. Asıl tehlike buydu. Çünkü
emperyalistler geldikleri gibi giderlerdi. Yunanlılar Afyona kadar
ilerledikleri yerlerdeki Türkleri tedirgin ederek, etnik katliamlara uğratarak
ilerlemişlerdi. İşte zaman gelmiş, Mustafa Kemal Samsun’a çıkar 19 Mayıs 1919.
Oradan başlar Milli Mücadelenin başlamasına.
Sevr Antlaşması, 11 Mayıs 1920’de itilaf
barış tasarımı olarak Paris’te Tevfik’e sunuldu. Tevfik Sevr Antlaşmasına bakıp
edindiği izlenimde Türklere: “bağımsızlık kalmadığı gibi, devlette
kalmıyor” diye bildirdi. Bu Sevr’e göre:
Doğu Trakya, İzmir, Manisa, Ayvalık bölgesi Yunanlılara; Tirebolu, Erzincan,
Gümüşhane, Muş, Bitlis Ermenilere; Ermenistan dışında Güneydoğu Anadolu Kürtler; Mardin, Urfa, Antep, Ceyhan Suriye’ye;
İstanbul boğazları, Marmara kıyıları uluslar arası “devlet” olan Boğazlar Komisyonuna kalıyordu.
Osmanlı “rahat durduğu sürece”
İstanbul’u başkent olarak kullanabilecekti.
Orta vadede Yunanistan’a katılması
düşünülmüş olan Antalya, Silifke, Aksaray, Niğde, Akşehir, Afyon, Balıkesir,
Aydın, Muğla bölgeleri İtalyan nüfus bölgeleri oluyordu. Dahi, orta vadede ihtimal, Ermenistan’a
katılacak olan Mersin, Adana, Maraş, Diyarbakır, Silvan, Elazığ, Sivas,
Arapkir, Tokat Fransız nüfus alanları içinde.
Osmanlı şimdilik yabancı boyunduruğunda,
yabacı subayların emrinde, elinden ağır silahları alınmış, hava savunması
olmayan, salt 50 bin jandarma ve yardımcı güçleri dışında 700 saray
muhafızlarından ibaret bir hafif güç olacaktı. Yani ordusu olmayacaktı.
Maliyesi itilaf güçlerin oluşturduğu bir komisyonun denetiminde kalacaktı.
Adına “devlet” denirse maliyesi de
olmayan bir kukla devlet olacaktı.
Bu Sevr Antlaşması pek çok Türkleri şoka
soktu, Milli Mücadelenin yükseliş meşalesini ateşledi. Kuva-yi Milliye’ye son
verilerek düzenli orduya geçildi. Sarıkamış kurtarıldı, Konya Delibaş İsyanı
bastırıldı. 1. İnönü Zaferi 10 Ocak 1921’de Mustafa Kemal’in önderliğinde
kazanıldı. 16 Mart 1921’de Moskova ile Barış ve Dostluk Antlaşması yapılarak,
Sovyetlerle yakın ilişkiler kuruldu, para ve silah yardımları alındı.
İç isyanlar bastırılmıştı. Bu iç
isyanlardan ancak Konya isyanını aşağıda ele aldık!
Konya isyanı ve İstiklal
Mahkemeleri
Ülke genelinde İstiklal Mahkemelerinin nedeni, Milli Mücadeleye karşı
koyan, padişah yanlısı gerici güçlerdi. Konya İstiklal Mahkeme, bölgede çıkan
isyanların başını çeken gerici zihniyetli Konya’da çıkan Delibaş
Ayaklanmasıydı. Konya’da meydana çıkan bu Delibaş Ayaklanmasının soruşturulması
yürütmek, ayaklanmanın çıkış nedenlerini araştırmak, meclisi aydınlatmak ve
bölgede otoriteyi sağlamak amacıyla İstiklal Mahkemesi kurulmuştu.
Konya ayaklanmasının yarattığı tehlike üzerine, Konya’da kurulan İstiklal
Mahkemesi, ayaklanma davalarının ayrı bir biçimde 20 Kasım tarihinde göreve
başlar ve 18 Şubat 1921 yılına kadar sürdü.
Özellikle Mustafa Kemal’in isteğiyle Ferid, Fuat ve Şevki Beylerden
oluşan bir kurul, araştırmalar yapmaları için görevlendirilirler. Daha sonra 41
imzalı önergeyle 7 kişilik bir kurulun bu ayaklanma hakkında rapor
hazırlanması, ayaklanmayla ilgisi olup da hatır için bırakılmış olanlarla
iftiraya uğrayanların mağduriyetine sebep olanların İstiklal Mahkemesine
verilmeleri istendi. Ayaklanmadan sonra
Konya’da bir harp divanı bulunması kanuna aykırı olduğu gibi, bu organların
çalışmalarında da hoşlanılmıyordu. Sonunda hükümetin isteği kabul edilerek üç
kişilik bir kurul gönderildi.
Konya’da başlayan Delibaş Ayaklanması, bütün Konya’ya mal edilmemesi için
derin bir araştırma yapılır, olayla ilgili topluluklar, suçlara göre, 1- Zorla
ayaklanmaya katılanlar ile 2- Cahil, kandırılmış ve fikir yönünden etkisi
olmayanların, yumuşak,
3- Kişisel ve mali yönden halka etki eden ve bu yolla
ayaklanmaya katılanların, Şiddetli” cezalandırılmaları uygun görüldü.
Konya’da ivedi bir biçimde 10’u aşkın harp divanı çalışmalara başlar.
Konya merkezden 800 ve civarında 1500’den fazla tutuklu bulunuyordu. Yüzlerce
insan, “İsyana katılmıştır” diye tutuklanıyordu. Konya hapishanelerinde yer
kalmamıştı. Konya İstiklal Mahkemesi kurulana kadar, kim suçlu, kim suçsuzdu
ayırt edilmiyor, birbirine karıştırılıyordu. Ayaklanmaya katılan 2000’den fazla
isyancının 700 tanesi idamla cezalandırılmış, geri kalanların cezaları kürek,
hapis, kal’a-bend, nefy ve teb’id cezalara çarptırılmıştı. Halk bu suçlamaları
bir tür intikam olarak görüyordu.
Mahkeme, Konya’ya varışının ertesi günü yayınladığı bir bildiriyle,
çalışmalarına son verdiği harp divanını elinde bulunan davaları devraldı. Daha
sonra İstiklal Mahkemelerinin amacını belirten ve asker kaçaklarına af tanıyan
beyannamesini yayınladı. Tebellüğ listeleri gelmeye başladı Hakkında delil
olmayanların yargılanması ertelendi. Delil olanların davalarına bakılmaya
başlandı. Mahkeme şiddetli davranışı uygun görmeyip yumuşak ve anlayışlı bir
uygulamada bulundu. Ayaklanmaya katıldıkları sabit olmayan ve diğer suçlarla ilişkisi
bulunmayanların serbest bırakılmasına, şüpheli görülenlerin ise tutuklanmasına
karar verildi.
2 Ekim 1920 yılında Konya’da çıkarılmış olan ayaklanmalar, askeri ve
milis güçler tarafından bastırıldı. İstiklal Mahkemelerinin çalışmalarıyla
Konya ve bölgesi, Milli mücadelenin en verimli bölgesi oldu.
Bozguncu ve gerici propagandayla kandırarak, Milli Mücadeleye karşı halkı
kışkırtıyordu: “Kim bunlar (Milli
Mücadeleye katılanlar) birlikte Yunanlılara karşı giderse şeran kâfirdir.” Diyerek halkı kışkırtarak Kuvayi Millicilere
karşı ayaklanma çıkartan isyankâr başı Delibaş ve arkadaşlarının amacı,
kendilerine göre bir geçici hükümet kurmak ve hareketlerini kazalara kadar
yaydıktan sonra, Afyon’a kadar işkâl eden Yunanlılarla birleşip Ankara’ya saldırmak
ve İstanbul yolunu açmaktı.
1 Ekim 1920 yılından 18 Şubat 1921’e kadar şu uygulamalarda bulundu:
"Mahkemeye gelen maznun miktarı 3600
Âdem-i mesuliyet ve beraat 575
İdam 2
Müeeccelen idam
Gıyaben idam 1
Kalebent ve kürek 105
Muhtelif cezalarla mahkûmiyet 2917
Konya İstiklal Mahkemesi, çoğunluğu ayaklanmayla ilgili olmak üzere 805
kişiyi cezalandırdı. Ceza verilmesine neden suçlar şöyle:
“Alz-ü gasp 11, Mal satmak 1, Firara teşvik 3, firar 241, Casus 24, Menfi
propaganda 2i Firariyi himaye 5, Firara sebebiyet, 3, Dai-i şüphe 1, Miri mal
satmak 1, Fuhşa teşvik 1, Firar ve şekavet, Dövme 1, Muhalefet 3, Hakaret 5,
Rüşvet 15, Düşmana hizmet 6, Vatana ihanet 43, Hırsızlık 23, Rüşvet ve firara1,
Irza tecavüz 22, Vazifeden firar 1, Hıyaneti vataniye 8, Sahtekârlık 18,
Kaçakçılık 2, Vazifeyi ihmal 1, Hükümet aleyhtarı 1, Serseri 1. Kadın kaçırma
2, Vazifeyi suiistimal 9, İhtilas 1, Silah saklamak 5, Kanuna muhalif 4,
Vazifeyi terk 1, İsyan 157, Silah taşımak 4, Katil 10, Yağmacı 1, İsyana
iştirak 6, Şekavet 94, Düşmana yataklık 2, Yalan beyan 1, İsyan ve katil 1,
Şüpheli şahıs 20, Düşmana yardım 8, Yalan ihbar 1, İşkence 4 Tahkir 3, Emre itaatsizlik 1, Yaralama 1, Katil
şekavet 4, Tezvirat 10, Mahkûm kaçırma 1, Yataklık 10, Eşyayı askeriyenin
ziyanına sebebiyet 2, Vapura adam kaçırma 2, Mal kaçırma 2, Fiil-i şini 2”
Hürriyet ve İtilaf Fırkası’na dâhil Zeynel Abidin ve Delibaş’ın
başkalarına ibret olsun diye en ağır biçimde cezalandırıldı ve sert bir biçimde
idama çarptırıldılar.
Delibaş Mehmet ve
Aynı Kafalılar
Dincide
sonu gelmeyen propaganda “din elden gidiyor” yalanı bu ülkenin belası.
Konya
bölgesinde Delibaş Mehmet adlı bir yobaz türedi. O’da bütün yobazlar gibi “Din
elden gidiyor” diyerek çevresine toparladığı birçok çapulcuyu silahlandırarak milli
ordulara kaşı isyan etti. Kurtuluş mücadelesi telaşı içindeki milli askerleri
sırtlarından vurmaya başladılar…
3 Ekim 1920’de çete başı Delibaş yandaşları, Konya’ya da Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti üyelerini öldürdüler. Bunun üzerine, Ankara’dan gönderilen milli birliklere karşı koyamayıp yenilince, kaçıp Fransızlara sığındı. Daha sonra Yunan ordusunda çavuş olmuş. Eski arkadaşlarına yeniden “din elden gidiyor” diyerek milli ordulara karşı yanında toplamak amacıyla yeniden Konya’ya geri döner ama kendi adamları tarafından “yeter ulan” diyerek öldürülür…
Hain
bitmez, elinde din silahı oldukça, “din elden gidiyor” diye sağa sola sallayıp
dururlar. Çapanoğlu, Anzavur, Sofu Ali. Bunlar Kurtuluş Savaşına köstek
olmuşlar dahi, maddi ve manevi Cumhuriyete her zaman düşmanları olmuş günümüze
kadar uzanan nesilleri bırakmışlardır.
Bu
nesillere bakın Tanrı aşkına bir kere insan gözüyle! Yolsuzluk, hırsızlık,
rüşvet, çeteleşmek, kendileri gibi düşünmeyenlere d-saldırmak ve canlarına
kastetmek bunlarda. Savunmasız oğlan çocuklara, korumasız kız çocuklarına
tecavüz etmek bunlarda, her kötülüklerine bir kılıf bulmak, entrikalar üretmek
bunlarda. Bunlar bu pisliklerini sorunsuz yürütebilmek için cumhuriyet ve
demokratik sistemden rahatsızlar…
Bunlar
Milli bayramları kutlamamak için akıl almaz yollara başvuruyorlar, entrikalar
yaparak, bir bahane mutlak bularak milli bayramların özünü buduyorlar, yeri ve
zamanı gelince de tamamını kaldırmak için zemin kolluyorlar.
Bayramları tamamen ortadan kaldıramadıkları için önce anlamını ve halkın gözündeki değerini, değersizleştirmek istiyorlar. Neymiş gerekçe: “son günlerde gelen şehit haberleri” imiş, o nedenler “23 Nisan resepsiyon” bölümlerini iptal ediyorlar.
Hep aynı oyun, bu milletin milli değerleri üzerinde oynatılıyor: 30 Ağustos’u, 29 Ekim’i, 19 Mayıs’ı kaç yıldır bu bahane ile yok saydılar, yok saymaya devam ediyorlar. Gerekçeler hep benzer biçimde: “Her gün şehit haberlerinin geldiği bir ortamda kutlamalar yapmanın doğru olmadığı” anlamsız gerekçeler altında yatan hain niyettir.
Bu
kutlama bir devletin yeniden inşası için sembolik bir kutlamasıdır. Türkiye
Büyük Millet Meclisi ulusal egemenliği temsilen bir araya gelmesidir. Türkiye
Büyük Millet Meclisi’nde verilen resepsiyon bir anı kutlamadır ama bu öyle davullu
zurnalı, halaylı göbek atmalı bir kutlama gibi düğün kutlaması değildir.
Ama
bakın, her gün reklamları için zilli, davullu, zurnalı açılışlar, aynı anda
göğsünden vurulup şehit düşenler varken yapılıyordu. Devletin bütün tepesi
oldukça gürültülü bir havada stat açmadılar mı? Top çevirip sahada keyfilerine
göre gol atmadılar mı? Dahi, şehit cenazelere her gün gelirken Cumhurbaşkanı,
Başbakan, bakanlar sazlı, sözlü düğünlere katıldılar hatta şahitleri bile
oldular!
Ancak Cumhuriyet ve değerlerine aykırı bir zihniyet, tamamen kaldıramadığı milli bayramları işte böyle bahanelerle ve parça parça, öyle hile ve desise ile 23 Nisan Cumhuriyet’in temelini atan ve Kurtuluş Savaşı’nın verilmesini sağlayan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kuruluş yıldönümü gününü işlevsiz geleneksiz hale getirme kötü niyette değilse nedir acaba? Daha ileride güçlendikçe, bitleriniz kaynadıkça, zor kullanılarak fiili durum getirebilirsiniz korkusu yaygınlaşıyor zihinlerde…
Ancak Cumhuriyet ve değerlerine aykırı bir zihniyet, tamamen kaldıramadığı milli bayramları işte böyle bahanelerle ve parça parça, öyle hile ve desise ile 23 Nisan Cumhuriyet’in temelini atan ve Kurtuluş Savaşı’nın verilmesini sağlayan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kuruluş yıldönümü gününü işlevsiz geleneksiz hale getirme kötü niyette değilse nedir acaba? Daha ileride güçlendikçe, bitleriniz kaynadıkça, zor kullanılarak fiili durum getirebilirsiniz korkusu yaygınlaşıyor zihinlerde…
Çopur Musa
Uşak
civarında bölükten kaçtı. “Din elden gidiyor”
diyerek çevresine bir sürü yobaz toplayarak “Kurtuluş Savaşı” verenlere köstek olduğu gibi arkadan vurdu ve
düşmanla işbirliği yaptı. Ve Denizli’nin Çivril bölgesini bastığında Kuvai
Milliye birlikleri ile karşılaştı, yakalanacağını anlayınca işbirliği yaptığı
Yunan birliklerine sığındı. Onu Yunanistan’a götürdüler. Bir süre sonra Yunan
çeteleri ile geri dönerek Ege kıyılarını basmaya başladı…
Bir gün Çopur Musa haini, Çeşme kıyılarında baktılar; sırtında iki Yunan askerinin ölüsüyle, geliyor ve onları öldürdüm diyerek affedilmesini istiyor. Hain haindir; yine de yargılanıp hapse atılıyor. Cezası bitip hapisten çıkınca hırsızlık yapmaya başlıyor. Yine bir gün hırsızlık yaparken vuruluyordu…
Hüsnü, Manisa Valisi
Halkı, “Din
elden gidiyor” diye kurtuluş ordusuna karşı kışkırttı. Sonra Manisa
Valisi Hüsnü dinden çıktı; 20 Haziran 1920
gecesi Yunanistan’a kaçtı… Adını değiştirdi: “Hüsnüyadis” oldu… Selman ZEBİL
Kaynaklar:
TBMMZC, c 4, s. 284-285, 395-397
Tahrir Kurucu Raporu TİTE, Arş. 17/2986,
s. 1, TBMM arş. 4-14, d kayıt defter
TBMM, Arş. Konya İ.M., Karar Defteri,
4-10, b-1